MOPS
Methodenbanksystem für Offshore- und Polar-Systeme
- gefördert durch
BMWi - Bundesministeriums für Wirtschaft und Energie
- Partner
Pella Sietas, OVERDICK, MAREVAL, FSG, TUHH
- Laufzeit
01.04.2016 - 31.03.2019
Im Rahmen des Vorhabens wird eine Methodensammlung zur Berechnung von Problemen aus der Offshore-Industrie innerhalb einer schiffbaulichen Entwurfsumgebung entwickelt. Es gibt methodisch große Gemeinsamkeiten zwischen Schiffbau und der Offshore-Industrie, obwohl die zu berechnenden Strukturen sehr unterschiedlich sind. Durch die Energiewende tritt nun verstärkt das Problem auf, Offshore- Probleme mit konventionellen Schiffen angehen zu wollen. Dadurch werden verstärkt Berechnungen nachgefragt, die an der Schnittstelle zwischen schiffbaulichen Problemen und solchen aus der Offshore-Industrie liegen. Dieser Entwicklung trägt das Vorhaben Rechnung: Eine bewährte schiffbauliche Entwurfsumgebung soll gezielt für Problemstellungen aus der Offshore-Industrie erweitert werden. Dazu gehören nicht nur neue Beschreibungsgrundlagen und Datenmodelle für Offshore-Strukturen, sondern auch erweiterte Berechnungsverfahren und das zugehörige Postprocessing.
Mehr Informationen erhalten Sie bei den Ansprechpartnern: Charlott Weltzien, Michał Josten
Publikationen
Folgende Publikationen wurden im Rahmen dieses Forschungsvorhabens erstellt:
[131166] |
Title: Calculation of the Dynamic Positioning Capability of an Offshore Wind Farm Vessel During the Jack-Up Process in the Early Design Stage. |
Written by: Maximilian Liebert |
in: <em>OMAE, Glasgow, UK</em>. (2019). |
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Note: MOPS
Abstract: As a consequence of the planned exit from fossil-based energy in the European Union the exploitation of renewable energies has become a major aspect of the Offshore Industry. Especially the construction and operation of offshore wind energy turbines pose a challenge which is met by the use of jack-up vessels with extendible legs. In order to dimension the vessel´s manoeuvring devices in the early design stage and to ensure a safe jackup process for given environmental loads the dynamic positioning capability during the jacking including the influence of the legs has to be calculated. As part of the development of a holistic dynamic analysis this paper presents the implementation of the leg´ influence in an existing manoeuvring method. The manoeuvring method solves the equations of motion in three degrees of freedom (surge, sway, yaw). It is based on a force model which comprises various modular components. Therefore another component for the leg-forces is added. A Morison approach is chosen to calculate the hydrodynamic forces on the cylindrical legs. The legs´ hydrodynamic added masses are accounted for and added to the hull´s inertial terms. The benefit of the presented method is the possibility to calculate the dynamic positioning capability with extended legs without being dependent on the results of either time-consuming or non-specific model tests. Therefore the method represents a fast computing tool to design the vessel for the specific environmental conditions of the site of operation.