Der Kentervorgang der EUROPEAN GATEWAY
Am 19. Dezember 1982 kenterte die Passagierfähre EUROPEAN GATEWAY im Hafen von Harwich, UK, nach einer Kollision mit der Fähre SPEEDLINK VANGUARD. Der Bugwulst der VANGUARD öffnete den Hilfsmaschinenraum der GATEWAY auf der Backbordseite, in den Leckwasser eindrang. Weil sich wegen der Einbauten das Wasser nicht schnell genug nach Steuerbord ausbreiten konnte, kam es zu einer starken Krängung nach Steuerbord. Weil der Vorsteven der VANGUARD auch die Außenhaut des über der Wasserlinie gelegenen Fahrzeugdecks der GATEWAY geöffnet hat, lief dieses durch die Schlagseite des Schiffes ebenfalls voll. Dadurch kenterte die GATEWAY schnell und fiel auf die Steuerbordseite, bis sie auf dem Gewässergrund zu liegen kam. Bei dem Unfall kamen sechs Menschen ums Leben, eine Person wurde vermisst. Als Folge des Unfalls wurden die Lecksicherheitsvorschriften dahingehend erweitert, dass durch die zusätzliche Untersuchung von Zwischenflutungszuständen nachgewiesen werden muss, dass die Endschwimmlage auch erreicht wird. Unsere Simulation zeigt den Kentervorgang des Schiffes nach dem Leckschlagen bis zum Aufsitzen auf dem Gewässergrund.
Weiterführende Literatur
- Spouge, J. R.: The Technical Investigation of the Sinking of the Roro-Ferry EUROPEAN GAETWAY. Transaction RINA, Royal Institution of Naval Architects:24, 1985
- Dankowski, H.: A Fast and Explicit Method for Simulating Flooding and Sinkage Scenarios of Ships. Dissertation, TU Hamburg-Harburg, Schriftenreihe Schiffbau, Report No. 668, 2013
The Capsizing Sequence of the EUROPEAN GATEWAY
On December 19th, 1982, the passenger ferry EUROPEAN GATEWAY capsized close to the port of Harwich, UK, after a collision with the ferry SPEEDLINK VAGUARD. The bulbous bow of the VANGUARD opened the shell of the GATEWAY on starboard side, and the auxiliary engine room was flooded. The water could not immediately spread to the port side due to hydraulic blockage of the machinery, and the vessel listed substantially to starboard. As the stem of the VANGUARD opened also the vehicle deck above the waterline, the vehicle deck became submerged due to the list and water entered into the vehicle deck through the open shell. The GATEAWAY then capsized rapidly to starboard side until she hit the seabed. Six persons lost their live during the accident, one was missing. As a consequence of the accident, the regulations require that intermediate stages of flooding need to be computed during damage stability investigation to ensure that final equilibrium floating position is actually reached. Our simulation shows the capsizing of the ship after the damage until she hits the seabed.
Literature:
- Spouge, J. R.: The Technical Investigation of the Sinking of the Roro-Ferry EUROPEAN GAETWAY. Transaction RINA, Royal Institution of Naval Architects:24, 1985
- Dankowski, H.: A Fast and Explicit Method for Simulating Flooding and Sinkage Scenarios of Ships. Dissertation, TU Hamburg-Harburg, Schriftenreihe Schiffbau, Report No. 668, 2013