Dipl.-Ing. Alexander Schmitt


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Research Interests


Publications

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[110658]
Title: Efficient Vehicle Simulation to Calculate Acceleration Loads on Electric Vehicle Batteries. <em>Effiziente Auslegung und Absicherung in der Betriebsfestigkeit</em>
Written by: Alexander Schmitt and Robert Seifried and Kai Sandmann and Benjamin Zillmann
in: (2018).
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Abstract: Electric road vehicles contain a traction battery which may, depending on the vehicle’s range, exceed a weight of several hundred kilograms. The weight of the battery, in most cases mounted at the car body, will result in a significant influence on the dynamic behavior of the vehicle. For this work two different vehicle models were built up to estimate the accelerations occurring on the battery, focusing on efficient vehicle dynamic models. One model consists of finite rigid body segments, connected by discrete force elements. The other model employs the method of elastic multibody systems to describe the car body flexibility as a continuum. Unknown parameters of both models are estimated using optimization methods and measurement data.


Presentations

  • March 24, 2015: GAMM annual meeting 2015, Lecce, Italy,
    "Real-Time Simulation of Elastic Multibody Systems with Application in Vehicle Dynamics."
  • September 21, 2016: ISMA International Conference on Noise and Vibration Engineering, Leuven, Belgium,
    "Integration Methods for Real-Time Simulation of Flexible Vehicle Models."
  • June 20, 2017: ECCOMAS Thematic Conference in Multibody Dynamics, Prague, Czech Republic,
    "Performance Aspects of Real-Time Capable Flexible Multibody Simulations."
  • August 27, 2018: IDETC/CIE 2018: 14th International Conference on Multibody Systems, Nonlinear Dynamics, and Control (MSNDC),
    "Evaluation and Experimental Validation of Efficient Simulation Models for Optimization of an Electrical Formula Car."
  • September 26, 2018: 45. Tagung des DVM-Arbeitskreises Betriebsfestigkeit: Effiziente Auslegung und Absicherung in der Betriebsfestigkeit,
    "Efficient Vehicle Simulation to Calculate Acceleration Loads on Electric Vehicle Batteries."

Supervised Student Theses

  • Eksen, T.: "Aufbau eines echtzeitfähigen Gesamtfahrzeugmodells für Fahrdynamikuntersuchungen in MATLAB/Simulink"
    Bachelorarbeit (03/2015)
  • Brummerloh, D.: "Entwicklung einer bildgestützten Abstandserkennung für ein autonomes Schienenfahrzeug-Modell"
    Bachelorarbeit (07/2016)
  • Hermann, A.: "Modellierung eines Fahrzeug-Antriebsstrangs"
    Bachelorarbeit (04/2017)
  • Brauel, C.: "Erstellung eines reduzierten flexiblen Modells einer Fahrzeugkarosserie für Echtzeitanwendungen"
    Bachelorarbeit (04/2017)
  • Grossert, H.: "Erstellung eines Fahrdynamikmodells für die Optimierung der Fahrwerksgeometrie eines Rennwagens"
    Projektarbeit (02/2018)
  • Fesefeldt, B.: "Konstruktion und Inbetriebnahme eines autonomen Modellfahrzeugs"
    Bachelorarbeit (03/2018)
  • Ortiz, P.: "Analyse Dynamischer Reifenmodelle"
    Bachelorarbeit (04/2018)
  • Grossert, H.: "Implementierung der Adjungierte-Variablen-Methode in SimFMBS und Validierung am Beispiel des Tschebyschow-Lambda-Mechanismus"
    Masterarbeit (10/2018)

Teaching

TU Hamburg-Harburg
  • Gruppenübung Mechanik I WS 2014/15
  • Gruppenübung Mechanik I WS 2015/16
  • Gruppenübung Mechanik I WS 2016/17
  • Leitung eines Workshops der Sommerakademie Leysin 2017 der Studienstiftung des deutschen Volkes: "Autonomes Fahren: Chancen, Herausforderungen und Hürden"
  • Hörsaalübung Mechanik I WS 2017/18
  • Vorbereitung, Entwurf und Inbetriebnahme des Prototyps eines autonomen Modellfahrzeugs als Vorbereitung für:
    Formulas and Vehicles - Die Mathematik und Mechanik des autonomen Fahrens (WS18/19)
  • Gruppenübung Mechanik I WS 2018/19
Universität Siegen
  • Vortragsübungen Technische Mechanik 1 für Elektrotechnik-Ingenieure (WS 13/14)
  • Vortragsübungen Fahrwerktechnik (WS 13/14)