Dipl.-Ing. Alexander Schmitt


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Research Interests


Publications

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[44063]
Title: Real-Time Simulation of Elastic Multibody Systems with Application in Vehicle Dynamics.
Written by: Alexander Schmitt and Robert Seifried
in: <em>PAMM</em>. (2015).
Volume: <strong>15</strong>. Number: (1),
on pages: 75-76
Chapter:
Editor:
Publisher: {WILEY-VCH Verlag}:
Series:
Address:
Edition:
ISBN:
how published:
Organization:
School:
Institution:
Type:
DOI: 10.1002/pamm.201510028
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/pamm.201510028/epdf
ARXIVID:
PMID:

[www]

Note:

Abstract: Real-time simulation models are widely used for vehicle development, usually built up as rigid multibody systems. However, since lightweight structures are commonly used, body deformation is no longer negligible and rigid multibody simulations may be inaccurate. This work presents a real-time capable full vehicle model with a flexible car body, derived from a finite element model, whose performance has been improved by model order reduction.


Presentations

  • March 24, 2015: GAMM annual meeting 2015, Lecce, Italy,
    "Real-Time Simulation of Elastic Multibody Systems with Application in Vehicle Dynamics."
  • September 21, 2016: ISMA International Conference on Noise and Vibration Engineering, Leuven, Belgium,
    "Integration Methods for Real-Time Simulation of Flexible Vehicle Models."
  • June 20, 2017: ECCOMAS Thematic Conference in Multibody Dynamics, Prague, Czech Republic,
    "Performance Aspects of Real-Time Capable Flexible Multibody Simulations."
  • August 27, 2018: IDETC/CIE 2018: 14th International Conference on Multibody Systems, Nonlinear Dynamics, and Control (MSNDC),
    "Evaluation and Experimental Validation of Efficient Simulation Models for Optimization of an Electrical Formula Car."
  • September 26, 2018: 45. Tagung des DVM-Arbeitskreises Betriebsfestigkeit: Effiziente Auslegung und Absicherung in der Betriebsfestigkeit,
    "Efficient Vehicle Simulation to Calculate Acceleration Loads on Electric Vehicle Batteries."

Supervised Student Theses

  • Eksen, T.: "Aufbau eines echtzeitfähigen Gesamtfahrzeugmodells für Fahrdynamikuntersuchungen in MATLAB/Simulink"
    Bachelorarbeit (03/2015)
  • Brummerloh, D.: "Entwicklung einer bildgestützten Abstandserkennung für ein autonomes Schienenfahrzeug-Modell"
    Bachelorarbeit (07/2016)
  • Hermann, A.: "Modellierung eines Fahrzeug-Antriebsstrangs"
    Bachelorarbeit (04/2017)
  • Brauel, C.: "Erstellung eines reduzierten flexiblen Modells einer Fahrzeugkarosserie für Echtzeitanwendungen"
    Bachelorarbeit (04/2017)
  • Grossert, H.: "Erstellung eines Fahrdynamikmodells für die Optimierung der Fahrwerksgeometrie eines Rennwagens"
    Projektarbeit (02/2018)
  • Fesefeldt, B.: "Konstruktion und Inbetriebnahme eines autonomen Modellfahrzeugs"
    Bachelorarbeit (03/2018)
  • Ortiz, P.: "Analyse Dynamischer Reifenmodelle"
    Bachelorarbeit (04/2018)
  • Grossert, H.: "Implementierung der Adjungierte-Variablen-Methode in SimFMBS und Validierung am Beispiel des Tschebyschow-Lambda-Mechanismus"
    Masterarbeit (10/2018)

Teaching

TU Hamburg-Harburg
  • Gruppenübung Mechanik I WS 2014/15
  • Gruppenübung Mechanik I WS 2015/16
  • Gruppenübung Mechanik I WS 2016/17
  • Leitung eines Workshops der Sommerakademie Leysin 2017 der Studienstiftung des deutschen Volkes: "Autonomes Fahren: Chancen, Herausforderungen und Hürden"
  • Hörsaalübung Mechanik I WS 2017/18
  • Vorbereitung, Entwurf und Inbetriebnahme des Prototyps eines autonomen Modellfahrzeugs als Vorbereitung für:
    Formulas and Vehicles - Die Mathematik und Mechanik des autonomen Fahrens (WS18/19)
  • Gruppenübung Mechanik I WS 2018/19
Universität Siegen
  • Vortragsübungen Technische Mechanik 1 für Elektrotechnik-Ingenieure (WS 13/14)
  • Vortragsübungen Fahrwerktechnik (WS 13/14)