PhD Theses

[185626]
Title: Robust and linear parameter-varying control of aeroservoelastic systems: Dissertation.
Written by: Theis, Julian
in: (2018).
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Address: Hamburg
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ISBN: 978-3-8439-3568-5
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Institution: {Technische Universität Hamburg-Harburg}
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DOI: 10.15480/882.1635
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Abstract: The present dissertation considers the control of aeroservoelastic systems within the framework of robust control and linear parameter-varying (LPV) systems. Aeroservoelastic systems are characterized by a strong interdependence of rigid-body dynamics, structural dynamics, aerodynamics, and feedback control systems. As models for these systems are of high order, the first contribution of this thesis is a set of tools for LPV model order reduction. Specifically, an interpolation method based on local modal decomposition and a parameter-varying oblique projection method based on local measures of controllability and observability are proposed. The second contribution is the development of systematic control design procedures along the lines of a comprehensive review of the mixed sensitivity loopshaping paradigm. Models of several flexible unmanned aircraft serve as application examples for the techniques developed in this thesis. Two detailed design studies for active flutter suppression and structural mode attenuation conclude the book.   Die vorliegende Arbeit behandelt die Regelung aeroservoelastischer Systeme mit Methoden der Robusten Regelung und der Theorie linearer, parametrisch variierender (LPV) Systeme. Aeroservoelastische Systeme kennzeichnet eine starke Wechselwirkung von Starrk{\"o}rperdynamik, Strukturdynamik, Aerodynamik und Regelungssystemen. Da Modelle aeroservoelastischer Systeme eine hohe Ordnung aufweisen, werden, als erster Beitrag dieser Arbeit, neue Ordnungsreduktionsverfahren f{\"u}r LPV Systeme entwickelt. Konkret werden ein modales Interpolationsverfahren und ein auf lokaler Steuer- und Beobachtbarkeit basierendes Unterraumprojektionsverfahren vorgeschlagen. Als zweiter Beitrag werden systematische Verfahren f{\"u}r den sensitivit{\"a}tsbasierten Reglerentwurf anhand einer kritischen Diskussion bestehender Methoden herausgearbeitet. Modelle aeroelastischer Flugzeuge dienen als Anwendungsbeispiele f{\"u}r die in dieser Dissertation entwickelten Methoden und zwei detaillierte Entwurfsstudien zu aktiver Flatterunterdr{\"u}ckung und Strukturd{\"a}mpfung werden abschlie{\ss}end vorgestellt.   The present dissertation considers the control of aeroservoelastic systems within the framework of robust control and linear parameter-varying (LPV) systems. Aeroservoelastic systems are characterized by a strong interdependence of rigid-body dynamics, structural dynamics, aerodynamics, and feedback control systems. As models for these systems are of high order, the first contribution of this thesis is a set of tools for LPV model order reduction. Specifically, an interpolation method based on local modal decomposition and a parameter-varying oblique projection method based on local measures of controllability and observability are proposed. The second contribution is the development of systematic control design procedures along the lines of a comprehensive review of the mixed sensitivity loopshaping paradigm. Models of several flexible unmanned aircraft serve as application examples for the techniques developed in this thesis. Two detailed design studies for active flutter suppression and structural mode attenuation conclude the book.   Die vorliegende Arbeit behandelt die Regelung aeroservoelastischer Systeme mit Methoden der Robusten Regelung und der Theorie linearer, parametrisch variierender (LPV) Systeme. Aeroservoelastische Systeme kennzeichnet eine starke Wechselwirkung von Starrk{\"o}rperdynamik, Strukturdynamik, Aerodynamik und Regelungssystemen. Da Modelle aeroservoelastischer Systeme eine hohe Ordnung aufweisen, werden, als erster Beitrag dieser Arbeit, neue Ordnungsreduktionsverfahren f{\"u}r LPV Systeme entwickelt. Konkret werden ein modales Interpolationsverfahren und ein auf lokaler Steuer- und Beobachtbarkeit basierendes Unterraumprojektionsverfahren vorgeschlagen. Als zweiter Beitrag werden systematische Verfahren f{\"u}r den sensitivit{\"a}tsbasierten Reglerentwurf anhand einer kritischen Diskussion bestehender Methoden herausgearbeitet. Modelle aeroelastischer Flugzeuge dienen als Anwendungsbeispiele f{\"u}r die in dieser Dissertation entwickelten Methoden und zwei detaillierte Entwurfsstudien zu aktiver Flatterunterdr{\"u}ckung und Strukturd{\"a}mpfung werden abschlie{\ss}end vorgestellt. // The present dissertation considers the control of aeroservoelastic systems within the framework of robust control and linear parameter-varying (LPV) systems. Aeroservoelastic systems are characterized by a strong interdependence of rigid-body dynamics, structural dynamics, aerodynamics, and feedback control systems. As models for these systems are of high order, the first contribution of this thesis is a set of tools for LPV model order reduction. Specifically, an interpolation method based on local modal decomposition and a parameter-varying oblique projection method based on local measures of controllability and observability are proposed. The second contribution is the development of systematic control design procedures along the lines of a comprehensive review of the mixed sensitivity loopshaping paradigm. Models of several flexible unmanned aircraft serve as application examples for the techniques developed in this thesis. Two detailed design studies for active flutter suppression and structural mode attenuation conclude the book.   Die vorliegende Arbeit behandelt die Regelung aeroservoelastischer Systeme mit Methoden der Robusten Regelung und der Theorie linearer, parametrisch variierender (LPV) Systeme. Aeroservoelastische Systeme kennzeichnet eine starke Wechselwirkung von Starrk{\"o}rperdynamik, Strukturdynamik, Aerodynamik und Regelungssystemen. Da Modelle aeroservoelastischer Systeme eine hohe Ordnung aufweisen, werden, als erster Beitrag dieser Arbeit, neue Ordnungsreduktionsverfahren f{\"u}r LPV Systeme entwickelt. Konkret werden ein modales Interpolationsverfahren und ein auf lokaler Steuer- und Beobachtbarkeit basierendes Unterraumprojektionsverfahren vorgeschlagen. Als zweiter Beitrag werden systematische Verfahren f{\"u}r den sensitivit{\"a}tsbasierten Reglerentwurf anhand einer kritischen Diskussion bestehender Methoden herausgearbeitet. Modelle aeroelastischer Flugzeuge dienen als Anwendungsbeispiele f{\"u}r die in dieser Dissertation entwickelten Methoden und zwei detaillierte Entwurfsstudien zu aktiver Flatterunterdr{\"u}ckung und Strukturd{\"a}mpfung werden abschlie{\ss}end vorgestellt.